DRS Enduro clubrace op Kartcentrum Lelystad
Speciaal voor de DRS hebben wij een aparte vloot karts aangeschaft. Deze karts worden alleen voor deze wedstrijden gebruikt en ook speciaal voor afgesteld. En om het nog eerlijker te houden wordt er bij elke pitstop van kart gewisseld zodat eventuele verschillen zo klein mogelijk worden. Nu komt het echt aan op communicatie, tactiek en natuurlijk rijders kwaliteiten.
De DRS competitie is geschikt voor coureurs die meer ervaring hebben en geen eigen kart hebben.
Tijdens de wedstrijdavond wordt nagenoeg dezelfde opzet gehanteerd als een Formule 1 sprint weekend. Alleen dan allemaal achter elkaar. We beginnen met een vrije training. Je kan de baan verkennen, en even lekker in je ritme komen. Uiteraard is het toegestaan om pitstops te maken en zo van rijder te wisselen. Na de vrije training begint de kwalificatie. Deze gaat net als in de Formule 1. Na 5 minuten wordt er afgevlagd en is Q1 ten einde, de langzaamste x aantal teams vallen af en die rijden niet meer mee. Vervolgens begint Q2 die na 5 minuten ook weer ten einde is. Alle karts komen wederom de pitstraat in (uiteraard mag je dan ook van rijder wisselen). Wederom vallen de langzaamste x aantal teams af. Vervolgens start de felbegeerde Q3 met de snelste teams. Deze teams gaan uitmaken wie er bij de sprint race vanaf Pole Position start.
Na de kwalificatie worden de teams opgesteld op de startgrid naar aanleiding van de uitslag van de kwalificatie. De sprintrace wordt verreden over 15 rondes, waarbij het verplicht is om minimaal 1 pitstop te maken. Hierdoor kan je een tactische undercut maken ten opzichte van je concurrenten! De eerste 8 teams krijgen net als in de F1 punten toegekend.
Na een korte pauze begint de Main race. 135 rondes achter elkaar racen met minimaal 5 pitstops per team. Het team dat na 135 laps het meeste aantal rondes heeft gereden wint uiteindelijk de race. Maar het team dat het beste scoort met de sprintrace en de hoofdrace is de uiteindelijke winnaar van het event!
Type: | Doel: | Opzet: | Kartwissel: | Puntentelling: |
Vrije training | Baanverkenning | 10 minuten | JA | nvt |
Kwalificatie | Bepalen startopstelling Sprint race | 15 minuten; Q1, Q2, Q3 | JA | nvt |
Sprintrace | Punten + bepalen startopstelling Main race | 20 laps | JA | F1 Sprint |
Main race | Punten | 135 laps | JA | F1 Normaal |
Belangrijke informatie
Hoe werkt het?
- 01Schrijf je in voor de wedstrijd met een of meerdere teamgenoten
- 02Zoek alvast een helm en jasje uit als je die zelf niet hebt.
- 03Zorg dat je bij de briefing aanwezig bent, deze vindt plaats in de briefing room
- 04De kartloting vindt plaats, zoek je nummer op en ga in de kart zitten
- 05Vrije training gaat van start, doel is om de baan te leren kennen
- 06Na de kwalificatie gaan we de startgrid formeren ( naar aanleiding van de kwalificatie uitslag )
- 07Maak je verplichte pitstops
- 08De Sprintrace gaat van start, hierna gaan we direct beginnen met de Main race
- 09Het team dat over 2 races de meeste punten scoort wint het dagklassement
- 10Haal je beker op tijdens de prijsuitreiking bij het podium!
Alles op een rijtje
- Speciale huurkartvloot die alleen voor deze wedstrijden worden gebruikt
- Speciale huurkart races in F1 style, met zowel een kwalificatie, sprint als main race
- Minimaal 14 jaar en 155 cm
- Inschrijfgeld is per team (minimaal 2 personen)
- Races in teamverband, je kan de kosten dus met elkaar delen
- Bij elke pitstop VERPLICHT van kart wisselen.
Programma
- 17:45uur | Aanmelden
- 18:00uur | Briefing
- 18:30uur | Vrije Training
- 18:50uur | Start kwalificatie
- 19:10uur | Start sprintrace
- 19:30uur | Start main race
- 21:15uur | Einde event (bij benadering)